Bejelentkezés
AUTOSTAT.HU

AUTÓ
STAT

új autó

Info

AUTOSTAT.HU
/hasznos/9-ertekesites/429-tanacsok-ujauto-vasarlashoz

Tanácsok újautó-vásárláshoz

Az új autók és az új autókhoz kapcsolódó termékek, szolgáltatások piacáról megbízható, hiteles, friss adatokat/információkat kívánunk rendszerezett formában bemutatni.

Legújabb twittek

Sokan kérdezik otthoniak tőlem hogy van itt minden embernek (80%) 2017+ autója. Leírom. Itt nem divat a használt… https://t.co/610onZCAtj

Ennyivel nőtt a forgalomba helyezett új személygépjárművek száma. #OrigoGazdaság #autó https://t.co/5kAZsTEjbV

Januártól drágább a benzin ⛽ https://t.co/fBaWTQoVtI

Keresés
Tanácsok újautó-vásárláshoz
2009. november 02. hétfő, 10:45

ujauto-vasarlas-tanacsok-introMagyarországon a családok zömének a lakóingatlana melletti legértékesebb vagyontárgya az autó. Éppen emiatt az autóvásárlás nagy körültekintést igényel – még akkor is, ha valaki történetesen nem használt, hanem új autót szeretne venni.

Az első tisztázandó kérdések:


Van-e egyáltalán szükségem autóra?

Akármennyire is triviálisnak tűnik a kérdés, legelőször ezt kell átgondolni. Aki például a lakóhelyéhez közel dolgozik – ahová gyalog vagy tömegközlekedéssel könnyedén eljut –, ritkán utazik és a családja egyik tagja számára sem létszükséglet az autó, annak például már nem biztos, hogy érdemes egyébként másra is elkölthető, jelentős pénzösszeget autóra fordítania. Az pedig egészen nyilvánvaló, hogy ha valaki például 1-3 ezer kilométert autózik évente, ráadásul jobbára egyedül, egy megtett kilométer költsége – üzemanyag, adók, biztosítások, szervizköltség stb. – olyan irreálisan magasra nő, hogy szinte taxival is jobban megéri közlekedni.


Mekkora autóra van szükségem?

Itt a legfontosabb szerepe annak van, hogy mekkora a család, várható-e a közeljövőben annak bővülése, illetve hogy várhatóan milyen lesz az autó kihasználtsága.


Egyedülállók, gyermektelen házaspárok

Ezen vásárlói csoportok számára egyértelműen a kis kategóriájú autók ajánlhatók, amelyek között jócskán vannak olyanok, amelyek kényelmük, felszereltségük és kellő motorizáltságuk miatt hosszabb utak megtételére is tökéletesen alkalmasak. A csomagtartó mérete és kihasználhatósága mindazonáltal fontos szempont lehet – nem is annyira az utazások során, hanem inkább a mindennapokban felmerülő szállítási igények miatt.

Ma már az aktív és passzív biztonság gyengébb volta sem lehet érv a korszerű kisautók ellen, amelyek közül mind több teljesíti a legszigorúbb biztonsági követelményeket is.

Mindazonáltal egy jobban felszerelt, korszerű kisautó vételára nem feltétlenül sokkal alacsonyabb, mint eggyel nagyobb kategóriájú márkatársáé. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a kategóriákban feljebb lépkedve rendszerint a fenntartási költségek – fogyasztás, szerviz stb. – is egyre magasabbak, így a kisebb modell vételkori minimális árelőnye hosszabb távon megnő, nem is beszélve arról, hogy a kisebb autó könnyebben talál gazdára a használtautó-piacon.


Családok

A családoknak már érdemes az alsó-középkategória kínálatából választaniuk, hiszen ők nemcsak az utas-, hanem a csomagteret is többször kihasználják. A kínálat ebben a kategóriában kivételesen bőséges, így a kedvező ár-érték arányú járművektől a kifejezetten drágákig minden megtalálható. A legjobb megoldást talán a kis egyterűek jelentik, amelyeknek vételára és fenntartási költségei nem magasabbak a sokkal kevésbé praktikus kompakt autókéinál, ráadásul a biztonsági színvonal tekintetében sem maradnak el azoktól.

Mint minden célcsoport esetében, itt is döntő fontosságú, hogy ki mennyi pénzt tud autóra fordítani.

Vannak a vásárló anyagi helyzetétől függetlenül is megfontolandó szempontok: kisgyermekes családoknak például nem igazán érdemes kényes kárpitozású, drága és sérülékeny kényelmi extrákkal telezsúfolt autót vásárolniuk, mert a javítások drágák, újraértékesítéskor pedig a lelakott belső tér jelentős árcsökkentő tényező lehet.


Milyen árkategóriájú autót vásároljak?

„Amilyenre pénzem van” – hangozhatna a válasz, ám ez a kérdés sem ilyen egyszerű, hiszen az utóbbi években a csábító hitelajánlatok miatt sokan nyújtóztak tovább takarójuknál.

Aki hitelre vásárol autót, mindenképpen át kell gondolnia, hogy a havi törlesztő részletet ki tudja-e gazdálkodni a családi költségvetésből, valamint, hogy a gépjármű fenntartásával járó kiadásokra – például üzemanyag, biztosítások, adók, kötelező szervizek, gumik cseréje stb. – marad-e keret. (Ez utóbbiakkal természetesen azoknak is számolniuk kell, akik készpénzre vásárolnak autót.)

Aki különböző okokból prémium kategóriájú járművet kíván vásárolni, annak a magas vételár mellett tetemesebb fenntartási költségekkel kell kalkulálnia akkor is, ha az autó történetesen alacsony fogyasztású. Ebben a szegmensben ugyanis szinte mindig magasabbak a szervizköltségek, drágább a Casco-biztosítás, nagyobb teljesítményű autó esetén pedig a számottevő teljesítményadó mellé 2010. január 1-jétől csatlakozik a vagyonadó is, amely egy 170 lóerőnél épphogy csak erősebb autó esetén több mint 80 000 Ft évente.


Konkrétan milyen szolgáltatásokat várok el az autótól?

Extra felszerelések

Érdemes minimális követelményrendszert felállítanunk a megvásárolandó autóval szemben azt szem előtt tartva, hogy nekünk mi a legfontosabb. Jóllehet, az egyéni preferenciák széles skálán mozoghatnak, általában is igaz, hogy ha lehet, legkevésbé a biztonsági felszereléseken spóroljunk. Így ha anyagi lehetőségeink korlátai miatt választanunk kell például a menetstabilizáló rendszer vagy mondjuk az automata klíma között, döntsünk az előbbi javára.

Amennyiben gyakran teszünk meg hosszú utakat, felértékelődnek az olyan kényelmi extrák, mint például a jó minőségű rádió, a komfortosabb – gerinctámaszos, fűthető – ülések, a sebességtartó automatika vagy éppen az automata sebességváltó.


Teljesítmény

Tanácsos tisztázni azt is, hogy mekkora teljesítményre van szükségünk. Aki túlnyomó részt városban használja autóját, annak például nem érdemes a drágább, rendszerint nagyobb fogyasztású, erősebb motorokat választania, hiszen az alacsony sebességhatárok miatt még a gyengébb motorok képességeit sem tudja kihasználni.

Az országutakon-autópályákon is egyre szigorúbban ellenőrzik a sebességhatárokat, amelyeket ma már egy teljesen átlagos autó is gond nélkül tart. Ezzel együtt is az ilyen helyeken autózóknak érdemesebb a kellő erőtartalékkal rendelkező motorváltozatot választani, hiszen vészhelyzetben – például amikor gyorsan be kell fejezni egy-egy előzést – a kellő rugalmasság létfontosságú. A lóerőben megadott teljesítmény önmagában nem feltétlenül jó iránymutató, hiszen például nem mindegy, 80 lóerőnek egy 1 vagy egy1,3 tonnás autót kell mozgatnia. A teljesítménynél fontosabb mutató a nyomaték nagysága, de sokat mondó adat az is, amely a rugalmasságra (például gyorsulás 80-ról 120 km/órás sebességre 5. fokozatban) vonatkozik.


Dízelt vagy benzineset, netán hibridet?


Benzinmotor

  • Mellette: rendszerint jóval olcsóbb, mint ugyannak a típusnak a hasonló teljesítményű dízelmotoros változata (prémium felső kategóriás autók esetében ennek éppen a fordítottja igaz); a dízelnél halkabb járás, de legalábbis kulturáltabb működés; olcsóbb karbantartás.
    Egyre több márka kínálatában tűnnek fel a figyelemre méltó teljesítményű, kis hengerűrtartalmú, elfogadható fogyasztású, kedvező adó-besorolású és károsanyag-kibocsátású turbómotorok, amelyek rugalmasság tekintetében is felveszik a versenyt a dízelekkel. FONTOS: ezek a motorok különösen érzékenyek a hidegen való pörgetésre, valamint tanácsos őket leállítás esetén egy-két percig alapjáraton működtetni, hogy kenési problémák miatt ne menjen idő előtt tönkre a drága turbófeltöltő.
  • Ellene: szívó benzinmotorok esetében a dízeleknél gyengébb rugalmasság; magasabb fogyasztás.

Dízelmotor

  • Mellette: hasonló lóerő-számú benzinesnél jobb rugalmasság és általában is jobb menetteljesítmények; alacsony fogyasztás; kisméretű, de erős dízelmotorok esetében kedvező adóbesorolás; csekély károsanyag-kibocsátás (főleg, ha az autó el van látva dízel részecskeszűrővel); ugyanazon márka ugyanazon típusának dízelmotoros változata lényegesen jobban tartja az árát, mint a benzines kivitel.
  • Ellene: általában lényegesen drágább, mint a hasonló teljesítményű benzinmotorok (a turbós benzinesek kivételével); kevésbé kulturált, sőt olykor zajos működés; kevés hulladékhő, ami különösen nagy hidegben gyatra fűtéshez vezet (főleg kisebb dízelmotorok, illetve olyan modellek esetében, amelyeket nem láttak el kiegészítő elektromos fűtéssel); rendkívül érzékeny a hidegen való pörgetésre (ráadásul sok modellben nincs is figyelmeztetés a hideg motorra); a benzinesnél kevésbé tűri a tartósan magas fordulatszámot; drágább karbantartás.

Hibridmeghajtás

  • Mellette: a kiemelkedő teljesítményhez képest alacsony fogyasztás (főleg a prémium felső kategóriás modellek esetében); csendes és kulturált működés; a hasonló teljesítményű normál benzin- vagy dízelmotorokhoz képest alacsony károsanyag-kibocsátás; kedvező regisztrációs adó.
  • Ellene: csökkenő, ugyanakkor a vásárlók többsége számára még mindig magas ár; a kisebb modellek esetében olykor kompromisszumokat igénylő viselkedés; drága javítások; Magyarországon szinte teljesen hiányoznak a hibrid-meghajtású járművekre vonatkozó kedvezmények (pl. olcsóbb parkolás, alacsonyabb autópályadíj stb.).

Újat vagy használtat? Készleten lévőt, esetleg kifutó modellt?


Miért érdemes új autót vásárolni használt helyett?

A közkeletű vélekedés szerint nem azért nem érdemes új autót venni, mert amint kigördülünk vele a szalon kapuján, az máris nagy értékvesztést szenved el. Ez tényszerűen ugyan igaz – különösen a prémium felső kategóriás járművek esetében –, de igaz minden más használati tárgyra is – márpedig, ne feledjük, az autó elsősorban használati tárgy.

Az új autó melletti jelentős érv, hogy a garancia kérdése, feltételrendszere átlátható, világos. (Ennek ellenére új autó vásárlásakor is érdemes tisztázni a garanciával kapcsolatos kérdéseket, már csak azért is, mert jó néhány márkánál lehetőség van a garanciális időszak kedvező árú meghosszabbítására.) Régebbi autókra általában nem vagy csak ritka esetben adnak garanciát, ami jelentős kockázattal jár. Az ugyanis, hogy egy autó nem a legújabb típus, még egyáltalán nem jelenti, hogy javítása is olcsó lenne.

Az új autó melletti végső érv ugyan szubjektív, de annál fontosabb: semmi máshoz nem fogható az érzés, amikor először beülünk a jellegzetes újautó-illatot árasztó kocsinkba, megismerkedünk funkcióival, valamint megtesszük vele az első kilométereket.


Mi a helyzet a tesztautókkal és a fiatal használt autókkal?

Vannak, akik szerint a márkakereskedések tesztautói jelentik a legjobb vételt, hiszen minden esetben garanciálisak, futásteljesítményük legtöbbször minimális, rendszerint extrákkal bőségesen felszereltek, áruk pedig általában kb. 8–10%-kal alacsonyabb a listaárnál.

Mivel viszont e járműveket már forgalomba helyeztette a kereskedő, vételkor mi már a második tulajdonosok leszünk. Ez a tény az autó eladásakor jut fontos szerephez, amikor a „tulajdonosok száma” rovatba 2-t kell írnunk, rontva a vevővel szembeni alkupozíciónkat.

A másik megfontolandó körülmény: a tesztautó lényege, hogy úgyszólván mindenki kipróbálhatja, sokan pedig nem is nagyon kímélik azt (például a kényes bejáratási folyamat alatt hidegen magas fordulaton járatják a motort, durván váltanak sebességet). Az esetleges károsodások persze eleinte nem tűnnek majd fel a vásárlónak, később azonban sok bosszúságot okozhatnak – még akkor is, ha él a garancia, hiszen az autó szervizbe hordása a tulajdonosnak nem kevés idejébe és pénzébe kerül, ráadásul a garancia érvényesítése sem mindig zökkenőmentes.

A tesztautók – a használat természeténél fogva – fokozottan ki vannak téve a sérülésveszélynek. Az esetleges korábbi károkat a márkakereskedő nem köteles a vevő orrára kötni, a karosszériajavítások pedig a szervizkönyvben sem szerepelnek. Így legtöbbször a korábbi káreseményekre csak az autó újraértékesítésekor derül fény, aminek következtében szinte biztosan engednünk kell az árból.

Mindezek a fiatalabb, tulajdonostól vásárolt használt autókra is érvényesek, hacsak nem ismerjük magunk is jármű előéletét.

Megnyugtatóbb a helyzet az egyes márkaimportőrök által életre hívott használtautó-programok esetében, amelyek keretében kizárólag igazolt eredetű, szigorú kritériumoknak megfelelő, alacsony futásteljesítményű és természetesen garanciális fiatal gépjárműveket kínálnak. Más kérdés, hogy az ilyen autók vételára magasabb, mint azoké, amelyeket magánszemélytől vásárolhatunk meg.


Készleten lévő autók

Ténylegesen a készleten lévő, gyakorlatilag új autók jelenthetik a legjobb vételt, hiszen ezek – bár lehet, hogy hónapok óta állnak a márkakereskedésben – 0 km-esek, ráadásul rájuk a márkakereskedők olykor még a tesztautókét is meghaladó mértékű kedvezményeket adnak. Az is előfordul, hogy a készletakciókba olyan jármű kerül be, amelyet a márkakereskedés vagy az importőr rendelt meg magának, ám azt még le sem gyártották.

A készletakcióból vásárolt autók esetében is kell némi kompromisszumot kötni: el kell fogadnunk a kínált autók felszereltségét és színben is korlátozott lehet a választék.


Kifutó modellek

A kifutó modelleket általában jelentős kedvezményekkel árusítják a márkakereskedők és az importőrök. A jutányos áron kívül mellettük szól még, hogy a gyártási ciklus vége felé általában az adott modell minden „gyermekbetegségét”, esetleges gyenge pontját kiküszöbölik. Hátrányuk ugyanakkor, hogy az új modell megjelenésével az átlagosnál nagyobbat zuhan értékük – ez igazából csak azok számára lehet érdekes, akik aránylag rövid ideig tervezik megtartani járművüket.


Melyik márkát válasszam?

Magyarországon 2009-ben 44 autómárkát forgalmaztak hivatalosan. Amennyiben meghatároztuk a jármű- és árkategóriát, csökken ugyan a számításba jöhető lehetőségek száma, de még így is nagy a választék. Íme, néhány szempont, amely segíthet a márkaválasztásban.


Személyes preferenciák

A legfontosabb szempont: mi tetszik nekem?

Saját tapasztalat

Jóllehet, a márkával kapcsolatos korábbi tapasztalatok is csak hozzávetőleges tájékozódási pontul szolgálhatnak, azért adnak némi képet az márkától elvárható minőséget, menettulajdonságokat, illetve az ahhoz kapcsolódó a kapcsolódó szolgáltatásokat – a szerviz minőségét, az esetleges fogyasztói panaszokhoz való hozzáállást stb. – illetően.

Friss tapasztalatokat – még ha azok csak iránymutató jellegűek is – úgy szerezhetünk, ha rászánunk egy-két napot arra, hogy végigjárjuk a számításba jöhető márkák elérhető közelségben lévő kereskedéseit, valamint élünk a tesztvezetés lehetőségével.


Mások véleménye

Közelebb juthatunk a célhoz, ha alaposan kifaggatjuk autójukról, valamint a vele szerzett tapasztalataikról olyan rokonainkat, ismerőseinket, akiknek adunk véleményére.


Szaksajtó

Miután döntöttünk az autóvásárlás mellett, érdemes a nyomtatott és az internetes szaksajtóban tájékozódni akkor is, ha amúgy nem érdekel bennünket a téma. Majdnem minden sajtótermék rendelkezik teszt rovattal, amelyben részletesen, a laikusok számára is érthetően értékelik egy-egy márka egy-egy típusát.


Hirdetések

Ha nem ragaszkodunk mindenáron egy márkához, sokat segíthetnek a választásban az írott és elektronikus sajtóban, nem ritkán óriásplakátokon is megjelenő, akciókkal kapcsolatos hirdetések. Autóvásárlás előtt állva érdemes ezekre fokozottan figyelni, hiszen egy-egy akciós vásárlással igen jelentős összegeket takaríthatunk meg.


Presztízs

Kár is tagadni: e szempont nagyon sokaknak fontos, még ha a magasabb presztízs rendszerint magasabb árral is jár. A presztízs azonban nemcsak vételkor, hanem eladáskor is forintosítható, hiszen a hírneves, általános megbecsültségnek örvendő márkák autói a használtautó-piacon is magasabb áron kelnek el.


Előítéletek, sztereotípiák

Bizony, sok előítélet él a közvéleményen, és nem is mindegyik alap nélküli, ugyanakkor az idő múlásával a legtöbb ilyet felülírja az idő. Ettől függetlenül némelyik előítélet, tévhit a tényektől függetlenül is makacsul tartja magát, ami sajnos olykor tükröződik is az adott márka modelljeinek értéktartásában.

Jobban járunk, ha előítéletek helyett inkább ellátogatunk az autók megbízhatóságát átfogóan, gyakorlati tapasztalatok alapján értékelő autóklubok (pl. a német ADAC), fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezetek (pl. J. D. Power) honlapjaira, vagy azokra a fórumokra, ahol a tulajdonosok számolnak be tapasztalataikról. Ezek közül Magyarországon jelen pillanatban a Totalcar internetes autós szaklap Népítélet című fóruma számít a legjobb tájékozódási forrásnak, hiszen márkákra és típusokra lebontva több tízezer vélemény olvasható ott.


Szervizháttér

Minden márkakereskedésnek van szervize – a kérdés, hogy milyen. Ez nagyon lényeges szempont, hiszen ha másért nem, a kötelező szervizek miatt kénytelek leszünk igénybe venni ezt a szolgáltatást. Mivel márkánként nem lehet általánosítani, a legjobb, ha kifaggatjuk ismerőseinket szerviztapasztalataikról, de segíthet az is, ha elolvassuk az autós szaksajtó szervizeket értékelő ún. inkognitó-tesztjeit (ezek egy része az interneten is elérhető).


Mely márkáknak van képviseletük a lakóhelyemen vagy annak közelében?

Ez a kérdés leginkább a szervizelés miatt fontos. Bár a kötelező szervizeket általában megvárhatjuk, egyéb esetekben külön gondoskodnunk kell a haza- és a szervizbe való visszajutásról, ami idő- és költségigényes dolog.


Mely márkák rendelkeznek ún. assistance szolgáltatással?

Ha mégis olyan márkát választunk, amely nem tart fenn márkakereskedést- és szervizt a közelben, győződjünk meg arról, hogy annak van ún. assistance szolgáltatása, amelynek keretében – meghatározott ideig és feltételek mellett – meghibásodott, mozgásképtelenné vált járművünkhöz szerelőt küldenek vagy pedig ingyenesen beszállítják az autót a legközelebbi márkaszervizbe.

Az assistance szolgáltatás azért is fontos lehet, mert az érvényességi idő alatt, a szerződésben meghatározott országokban bárhol, a nap 24 órájában igénybe vehető.


Hol NE vásároljak autót?

Ez a kérdés különösen fontos, jelentősége pedig a márkakereskedéseken utóbbi időben végigsöprő csődhullám következtében még inkább felértékelődött: a sajtó jó néhány olyan esetről számolt be, amikor a csődbe jutott kereskedések a vásárlók által befizetett előlegekből, az autót finanszírozó bankok által átutalt vételárból egyenlítették ki különféle tartozásaikat, a vevők pedig hiába vártak autójukra – úgy, hogy közben sok esetben a részleteket is fizetniük kellett. Ugyan volt olyan autómárka, amelynek hazai importőre saját költségén kártalanította ügyfeleit – ilyesmire azonban nem mindegyik importőr hajlandó, így marad a hosszadalmas, idegileg megterhelő jogi procedúra, autó pedig sehol.

Értelemszerűen a bajban lévő márkakereskedések nem verik nagydobra nehéz helyzetüket, és olyan adatbázis sincs, ahol ezzel kapcsolatos információhoz juthatunk. (Az APEH közismert listája csak azon cégeket tartalmazza, amelyek 180 napon át folyamatosan fennálló, 100 millió forintot meghaladó tartozással rendelkeznek, tehát a listára esetlegesen felkerülő autókereskedő cégek már régen bezártak.)

Az, hogy egy márkakereskedés csillogó új épületben van-e vagy éppen több kereskedésből álló láncolat tagja, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy anyagi helyzete stabil – sajnos, volt már példa ilyenek bedőlésére is.

Marad tehát a személyes kurázsi. Nem árt például az illető márkakereskedéssel kapcsolatban megkérdezni ismerőseinket, hiszen a szóbeszéd gyorsan terjed. Az írott és elektronikus sajtót is érdemes figyelni, hiszen előfordult, hogy szemfüles újságírók már a tényleges csőd bekövetkezte előtt figyelmeztettek a veszélyre. Ezúttal is nagy segítségünkre lehet az internet, ahol egyszerűen beírjuk a keresőbe az adott márkakereskedés nevét, majd figyelmesen átnézzük a találatokat. Tanácsos felkeresni az autókereskedelemmel kapcsolatos fórumokat is.

Akkor is fontos értesüléseket szerezhetünk, ha nyitott szemmel és füllel látogatunk el a márkakereskedésbe, ugyanis vannak olyan árulkodó jelek, amelyek óvatosságra intenek. Ezek közé tartozik például, hogy a telephely vagy a bemutatóterem feltűnően üres, esetleg elhanyagolt, az alkalmazottak pedig közömbösek vagy éppen tolakodóan mézesmázosak. Gyanú ébredhet bennünk akkor is, ha az értékesítő feltűnően sürgeti a szerződéskötést, igazából meg sem hallgatva kívánságainkat.

Mindettől függetlenül általában is igaz, hogy ne vásároljunk az olyan kereskedésekben – legyenek azok bármilyen szépek –, ahol még köszönésre sem méltatnak bennünket. Ha már az értékesítés ilyen színvonalú, nem nehéz elképzelni a többit.


Készpénz vagy hitel?


Készpénz

Ez lenne a legjobb megoldás – csakhogy a többségnek egyszerűen nincs elég pénze. Mindazonáltal érdemes tisztában lenni azzal, a nagyobb összegű vásárlásokról a kereskedő köteles tájékoztatni az adóhatóságot. Az APEH egyébként a vásárlásról mindenképpen tudomást szerez, mert a vásárláskor vagyonszerzési illetéket kell fizetnünk.

A készpénzes autóvásárlás természetesen nem von maga után automatikusan adóellenőrzést, de ha mégis sor kerül ilyenre, akkor a vevőnek igazolnia kell azt a jövedelmet, amelyből tellett új autóra. Ha ilyet az illető nem tud felmutatni, az APEH állapítja meg az eltitkolt jövedelem mértékét, amely után az adót és a járulékokat is meg kell fizetni – a büntetéssel együtt, természetesen. Könnyen lehet tehát, hogy igen sokba kerülhet a készpénzes autóvásárlás – jóval többe, mintha részletre vásároltunk volna.


Hitel

A részletre vásárlás szükségmegoldás, a többségnek még sincs más választása. Ha csak így tudunk autót vásárolni, sok pénzt és bosszúságot megtakaríthatunk azzal, ha óvatosak vagyunk.


Néhány jellemző buktató:
  • Feltűnően kedvező THM (teljes hiteldíj-mutató)
    Csodák nincsenek: a bankok egyike sem tud nagyságrendekkel kedvezőbb finanszírozási ajánlatot tenni vetélytársainál. A kirívóan alacsony THM mindig csak meghatározott feltételek mellett – például magasabb kezdőrészlet, rövidebb futamidő stb. – érvényes, így könnyen előfordulhat, hogy az alacsonyabb THM ellenére a havi törlesztés nemhogy alacsonyabb, hanem magasabb lesz, mintha ugyanazt az összeget más banktól, magasabb THM-mel vesszük fel.
  • Növekvő törlesztőrészlet
    Ez a veszély elsősorban a devizahiteleseket (euró, svájci frank) fenyegeti a forint árfolyamának gyengülése, illetve a kamatemelések miatt. Forint alapú hitelek esetén a jegybanki alapkamat emelése vezethet a törlesztő részlet emelkedéséhez.
    Ezért, ha tehetjük, válasszunk olyan hitelkonstrukciót, amelynek az árfolyam- és kamatváltozástól függetlenül a futamidő teljes hossza alatt ugyanakkora a törlesztő részlete. A havonta fizetendő összeg ugyan nem csökken, ha a forint erősödik a hitel alapját képező valutához képest, viszont – ha a forinterősödési tendencia tartós – a futamidő végén egy összegben megkapjuk az árfolyamból adódó különbözetet. Ennek analógiájára a forint gyengülése esetén sem nő meg a törlesztő részlet. Ebben az esetben a futamidő végén választhatunk: vagy egy összegben kifizetjük az árfolyam-különbözetből adódó összeget vagy egyszerűen tovább fizetjük a részletet.
  • Túlvállalás
    Nem szükséges ahhoz drasztikusan megnövekvő törlesztő részlet, hogy valaki egy idő után ne tudja fizetni autóhitelét. Elég az is, ha valakinek egyéb hiteltartozásai, valamint rendszeres kiadásai vannak, és az illető valamilyen oknál – pl. munkanélkülivé válás, tartós betegállomány, bércsökkentés – fogva jövedelem-kiesést vagy -csökkenést kénytelen elszenvedni.
    Sokan nem számolnak azzal, hogy a havi törlesztő részlethez hozzáadódnak az autófenntartás egyéb költségei (pl. üzemanyag, adók, biztosítások, szerviz), nem is beszélve a váratlan kiadásokról. Ezek közé nemcsak a defektes gumi cseréje tartozik, hanem például saját hibából történő károkozás esetén a Casco biztosítás önrészének kifizetése is – a gépjármű tulajdonosának a káreseményt jeleznie kell a finanszírozónak, valamint a lehető legrövidebb időn belül el kell végeztetnie a javítást (hitelre vett jármű esetén a káreseményről mindenképpen értesül a bank, de ettől még adósnak bejelentési kötelezettsége van). Ha ez nem így történik, a bank felmondhatja a hitelszerződést.
  • Túlságosan hosszú futamidő
    A hosszú futamidővel járó alacsony havi törlesztő részletek igen nagy csábítást jelentenek még ma is (a maximális futamidő jelenleg 96 hónap). Ilyenkor a vásárló a futamidő nagy részében nem a tőkét, hanem a kamatot törleszti – ez nem is probléma, ha az illető a futamidő jó kétharmadáig vagy akár végéig meg kívánja tartani autóját és rendesen fizeti a részleteket. Ha viszont például a tulajdonos néhány év után új autó akar vásárolni, meglévő járművét pedig annak vételárába kívánja beszámíttatni, azzal kénytelen szembesülni, hogy a régi autójáért esetlegesen kapott pénz még az induló részletre sem elég.

Lízing

Ezt a finanszírozási formát elsősorban vállalkozásoknak érdemes választaniuk, mert ők a lízingdíjat leírhatják adóalapjukból. A lízing és hitel közötti leglényegesebb különbség, hogy a gépjármű tulajdonjoga a lízing futamideje alatt a finanszírozóé, és az csak a futamidő végén száll át az üzemben tartóra.

Az autóvásárlás folyamata

Amikor döntöttünk valamely márka mellett, sőt a megvásárolandó típusról is határoztunk, irány a márkakereskedés, ahol optimális esetben már a márkaválasztás előtt tettünk egy tájékozódó látogatást.

Innentől kezdve már tényleg nagyon körültekintően kell eljárnunk, hiszen egy-egy rossz döntésünk komoly anyagi hátrányokat okozhat, de legalábbis megkeserítheti az új autó megvásárlásával járó örömünket.


Az értékesítő

A legtöbb vásárló általában a szalonba lépve általában az általa kiválasztott típus kiállított példányát veszi közelebbről szemügyre. A jó értékesítő észreveszi érdeklődésünket, odalép hozzánk, és miután bemutatkozott nekünk, szakszerűen bemutatja az autót, megválaszolja felmerülő kérdéseinket. Amennyiben az értékesítő láthatólag tájékozatlan az általunk kiválasztott modellel kapcsolatban – például katalógusból olvassa fel nekünk a műszaki adatokat, nincs tisztában a motorválasztékkal stb. –, inkább forduljunk másik kollégához. Ugyanez a teendő, ha az értékesítő modortalan, esetleg tolakodó, netán erőszakos.


Ajánlatkérés

Miután befejeztük az autó megtekintését, az értékesítő hellyel kínál bennünket és felhívja figyelmünket az aktuálisan futó akciókra, a készleten lévő, valamint a megvásárolható tesztautókra, felvázolva azok előnyeit. Ha számunkra ezek valami miatt nem tűnnek vonzónak, ne hagyjuk magunkat eltéríteni eredeti elképzeléseinktől – elvégre az autónak a mi személyes elvárásainknak kell megfelelnie.

Amint közöltük a választott típussal, annak teljesítményével, felszereltségével és az autóvásárlásra szánt összeggel kapcsolatos elképzeléseinket az értékesítővel, az részletes ajánlatot készít számunkra, amelynek egy példányát nekünk adja. Természetesen erről nem kell azonnal döntenünk, az ajánlatot vigyük haza, és nyugodtan tanulmányozzuk át.

FONTOS: az ajánlatkérés semmire nem kötelez bennünket, ezért írásban semmiféle kötelezettséget ne vállaljunk a vásárlás e szakaszában.


Tesztvezetés

Amennyiben a márkakereskedésnek van az általunk választott típusból tesztautója, az értékesítő általában magától is felajánlja nekünk a tesztvezetés lehetőségét. Ezzel mindenképpen éljünk, hiszen az autóról működés közben tudunk igazán valós képet alkotni – az is könnyen előfordulhat, hogy a tapasztaltak alapján meggondoljuk magunkat.


Vételi előjegyzés

Miután az előzőleg kapott ajánlat áttanulmányozása után döntésre jutottunk, elindíthatjuk a tényleges vásárlási folyamatot.

Az értékesítő ekkor az általunk kiválasztott gépkocsira ún. vételi előjegyzést készít, amely tartalmazza az autó típusát, színét, extra felszereltségét, esetleges tartozékait, a gyári rendelésszámot, teszt- vagy készleten lévő autó esetében a rendszámot, az alvázszámot és természetesen a teljes vételárat is.

A vételi előjegyzésen fel van tüntetve az a várható időpont is, amikor a megrendelt autó megérkezik a márkakereskedő telephelyére. Teszt- és készleten lévő autók esetében az átadás tervezett időpontja szerepel a dokumentumon. Néhány napos eltérés ugyan előfordulhat e dátumokhoz képest, több hetes, netán egyhónapos csúszás azonban már gyanús lehet. Sajnos, gyakran előfordul például, hogy az autó megsérül szállítás közben. A sérülésről és a javításról a márkakereskedés nem köteles tájékoztatni bennünket, de arra gyanú esetén feltétlenül kérdezzünk rá. Ha kiderül, hogy az autó megsérült, arról vetessünk fel jegyzőkönyvet, kérjünk árkedvezmény vagy végső esetben álljunk el vételi szándékunktól.

A gépkocsi szállítója – a márkakereskedés – fenntartja a jogot vételár-változtatásra. Ez értelemszerűen még nem legyártott autók esetében fordulhat elő, hiszen ameddig az autó hivatalosan meg nem érkezik az importőrhöz, változhat például az árfolyam, az adótartalom, de áremelés is lehetséges.

A vételi előjegyzés aláírását követően a márkakereskedés jogosult előjegyzési díjat kérni, amelyet az aláírást követően ki is kell egyenlíteni.

Vételi szándékunktól három napon állhatunk el úgy, hogy visszakapjuk az előjegyzési díjat, későbbi elállás esetén viszont elveszítjük a befizetett összeget.

FONTOS: az előjegyzési nyomtatványt mindenképpen figyelmesen olvassuk el, mielőtt aláírjuk azt, mert például a felszereltség utólagos megváltoztatására csak néhány márka esetében van lehetőség (ezt mindenképpen érdeklődjük meg az értékesítőtől).


Adásvételi szerződés

Az adásvételi szerződés megkötésére akkor kerül sor, amikor az autót leszállították a márkakereskedés telephelyére, valamint a finanszírozó az előzetesen benyújtott dokumentumok alapján elbírálta hitel- vagy lízingigényünket.

Az adásvételi szerződés nyomtatványának gyári rendelésű autó esetén tartalmaznia kell

  • az autó típusát,
  • az alvázszámot,
  • a motorszámot,
  • a rendelésszámot,
  • a gyári rendelésszámot,
  • a színt,
  • a szerződési árat (teljes vételárat),
  • az esetleges tartozékok árát,
  • a teljes szerződési vételárat (tartozékokkal bővített teljes vételárat),
  • az átadás várható időpontját.

Tesztautó esetén az adásvételi szerződésben mindezeken felül feltüntetik a gyártási évet és hónapot is, valamint a tényt, hogy tesztautóról van szó. Az autóval megtett kilométerek számát nem tartalmazza a szerződés, ezért a szerződéskötéskor tudakoljuk meg azt, és ragaszkodjunk ahhoz, hogy az autó futásteljesítménye az átvételkor se legyen annál több.


Számla

Az adásvételi szerződés megkötésekor válik esedékessé a gépjármű vételárának kiegyenlítése a márkakereskedő felé. Készpénzes vásárlás esetében ez egy összegben – az előjegyzési díj levonásával – történik, finanszírozás esetén pedig az előleget kell kifizetni (ez esetben szintén jóváírják az előjegyzési díjat).

A befizetéskor kapott számlának tartalmaznia kell

  • a megrendelésszámot,
  • a jármű adatait (típus, karosszériaváltozat, szín, motorszám, alvázszám),
  • extra felszereltségét,
  • a jármű jellegét (új autó, tesztautó),
  • a jármű bruttó árát (az áfa mértékének és összegének feltüntetésével),
  • a jármű regisztrációs adóval megnövelt árát (az adó pontos összegének feltüntetésével),
  • a vevő által befizetett előjegyzési díj összegét,
  • a finanszírozó által a kereskedőnek fizetendő összeget,
  • a vevő által a szerződéskötéskor fizetendő összeget.

Biztosítás

Az autó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását (KGFB) és Cascóját érdemes már a szerződéskötéskor vagy röviddel azt követően megkötni. A legtöbb márkakereskedésben általában csak a kereskedéssel, illetve a márkaimportőrrel szerződött biztosítótársasággal tudunk a helyszínen biztosítást kötni, de természetesen másik biztosítót is választhatunk. Legtöbbször az értékesítő le is kéri számunkra a különböző társaságok ajánlatait, hogy legyen összehasonlítási alapunk.

FONTOS: érvényes KGFB-t és Cascót akkor is köthetünk, ha az autó még nem kapott rendszámot (azt ilyen esetben utólag vezetik fel a biztosítási szerződésre).


A gépkocsi átvétele

Az autóvásárlási folyamat legünnepélyesebb részében sem árt a figyelmesség. Ilyenkor kell kifizetnünk a gépkocsi – a márkakereskedő által megelőlegezett – üzembe helyezési költségeit, valamint a különféle illetékeket. A fizetendő összegről az értékesítő előzetesen minden esetben tájékoztat bennünket, hogy ne érjen bennünket kellemetlen meglepetés.

Ilyenkor kapjuk kézhez az autó forgalmi engedélyét.

FONTOS: ellenőrizzük a forgalmi engedélyen lévő adatok pontosságát!

A jobban felszerelt márkakereskedések külön erre a célra kialakított gépkocsi-átadó hellyel rendelkeznek, ahol a vásárló kényelmesen, méltó körülmények között kezdheti meg ismerkedését járművével. Az értékesítő átadáskor elmagyarázza a legfontosabb funkciók működését, megmutatja a beállításokat, felhívja figyelmünket a kötelező szervizek esedékességére.

FONTOS: alaposan nézzük át az autót esetleges sérülések után kutatva, valamint ellenőrizzük, hogy a gépkocsi ténylegesen megfelel-e a megrendelésben rögzítetteknek. Csak ha mindent rendben találunk, akkor írjuk alá az átadás-átvételi jegyzőkönyvet. Az esetlegesen fellelt sérülésekről és egyéb hiányosságokról mindenképpen vetessünk fel jegyzőkönyvet!