Bejelentkezés
AUTOSTAT.HU

AUTÓ
STAT

új autó

Info

AUTOSTAT.HU
/hasznos/9-ertekesites/625-kresz-2010

KRESZ módosítások 2010-ben

Az új autók és az új autókhoz kapcsolódó termékek, szolgáltatások piacáról megbízható, hiteles, friss adatokat/információkat kívánunk rendszerezett formában bemutatni.

Legújabb twittek

Új induló a Kia Platinum Rally Cup mezőnyében Ózdon - https://t.co/A9v8PRtMNu a Kia Platinum Rally Cup mezőnyében Ó… https://t.co/5SL90Rk4pf

Szokatlan tuninglehetőséggel fog jönni az új Need for Speed Heat [videó] #NFS #játék #autó - https://t.co/6RiqPF1DiT

Nem lesz annyira megosztó az új Juke - Autó-Motor https://t.co/vCxpDqwQw7 https://t.co/JFqy7BrN65

Egy új - szinte Armani - licence érkezett a feltalálási bizottsághoz, ez pedig a részleges-gyűrűs-lengéscsillapító,… https://t.co/M7ZtOWoRNv

AAA AUTO - közel 800 autó. Érdekli? - Autót szeretnék vásárolni - SUV/Off-road - Családi autók - Újszerű autók A… https://t.co/bwVHfwPdwS

Minden ötvenedik új autó tisztán elektromos Nyugat-Európában https://t.co/jPJOe460Qf @ecarshu által

@peterrovid @ZoltanBB Az a baj, h bar imadom az uj auto illatot, nem vennek ujat, mert egyreszt basz az azonnali er… https://t.co/1JivqhrcJ0

@ZoltanBB A legjobb az az új autó illat, amikor ilyenkor van, legszívesebben ezt fujnam magamra is :D

Nem lesz rossz autó az új elektromos Corsa. https://t.co/4XFYYcPyBT https://t.co/q3okxhZtLX

Hiába tombol a SUV-őrület, ma is a 3-as sorozat a bajorok aranytojást tojó tyúkja. Most két új változattal szeretné… https://t.co/FfEzqnlr61

Új hír: Varta autó akkumulátor árak https://t.co/RCNqmOoFnr

Új hír: Autó akkumulátor https://t.co/8Y7M8DiMcj

Jönnek az új Kresz-táblák, ezektõl le fognak döbbenni az autósok https://t.co/Xik0EhCXvP

Keresés

KRESZ módosítások 2010-ben
2010. január 20. szerda, 15:08

kresz2010_bevezetoHosszas vajúdás után 2010. január 1-jével életbe lépett a módosított KRESZ, amely a korábbiakhoz képest 60 ponton változott. Most a legfontosabb változásokat kötöttük csokorba az Ön számára.

Rendszámtábla, hatósági jelzés(ek)

Immár nemcsak a rendszámtábla nélkül furikázókat állítja majd meg a rendőr, hanem azokat is, akik a rendszámtáblát például az első vagy hátsó szélvédő mögé helyezik. A rendőri intézkedés alapját az a módosítás jelenti, mely szerint „a hatósági jelzés(eke)t, rendszámtáblá(ka)t a járművön a felszerelésre kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azokat megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos”.

Figyelem! Az új szabályozás szerint a gépjárművezetőnek elindulás ellenőriznie kell a rendszámtáblák meglétét és épségét – vagyis mostantól a rendőr aligha fogadja majd el azt a magyarázatot, hogy a rendszámtábla menet közben elveszett (nem esik le az olyan könnyen magától).

A rendszámtáblához kötődő további változás, hogy a rendszámtábla vagy közterület-használati engedély nélkül a mellékutakon tárolt járműveket az eddigi 30 helyett már 10 nap után elszállíthatják – a szállítás költségét természetesen továbbra is a jármű tulajdonosán hajtják be.

Vasúti átjáró megközelítése

Eddig a vasúti átjárón lakott területen max. 30, lakott területen kívül max. 40 km/órával lehetett áthajtani. A számszerűsített sebességkorlátozás – legalábbis ott, ahol azt külön sebesség-korlátozó tábla nem jelzi –most megszűnt, az új előírások szerint a gépjárművezetőknek fokozott óvatossággal kell megközelíteniük a vasúti átjárókat.

Figyelem! A vasúti átjárók biztosító berendezéseinek jelzéseit természetesen továbbra is figyelembe kell venni. Aki nem ezt teszi, azt a legmagasabb, 300 000 Ft-os közigazgatási bírsággal sújthatják.

Leállósáv használata

Az egyik megdöbbentő adat: az autópályák leállósávjában várakozók átlagos túlélési ideje alig húsz perc.  A másik: a halálos autópálya-balesetek közül minden ötödik a leállósávban történik. Hogy mennyire nem csak üres statisztikai adatokról van szó, azt bizonyítják az elmúlt évek tragikus magyarországi balesetei is.

A helyzet súlyosbodására való tekintettel a KRESZ pontosította a leállósáv használatnak szabályait. Eszerint tilos az autópálya leállósávján megállni vagy várakozni, kivéve, ha a jármű

– műszaki meghibásodás miatt képtelen továbbhaladni,

– útfenntartást vagy karbantartást végez,

– a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy annak műszakihiba-elhárítását végzi,

– megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik (a vészvillogó nem tartozik ezek közé!),

– a forgalmat ellenőrzi.

A legutolsó ponttal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az ellenőrző járművet – magyarul a sebességmérővel ellátott rendőrautót –úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból látható legyen.

3500 kg-ig terjedő megengedett össztömegű járművekre vonatkozó sebességhatárok

Végre a jogalkotó is belátta, hogy például a korszerű kisáru-szállítók vannak olyan biztonságosak, mint a személyautók: megszűnt a 2500 kg-ot meghaladó, max. 3500 kg össztömegű gépjárművekre érvényes, finoman szólva is idejétmúlt 80–70–50 km/órás sebességkorlátozás. Mostantól személygépkocsikra, motorkerékpárokra, 3500 kg-os megengedett össztömegű gépkocsikra egységesen a 130–110–90–50 km/órás sebességhatárok érvényesek.

Új táblák

Környezetvédelmi zóna

Mostantól az ott lakók egészségének védelmében korlátozhatják a gépkocsiforgalmat a sűrű népességű településrészeken. A korlátozást a következő táblák jelzik.

kornyezet_zonakornyezet_zona_vege

A fenti táblák annak a zónának az elejét, illetve a végét jelzi, ahová tilos gépkocsival behajtani.

kornyezet_zona_2

 

 

 

 

japan_sarga_zaszlo

 

 

 

A fenti tábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla annak a környezetvédelmi igazoló laphoz (zöldkártyához) tartozó, a rendszámtáblán elhelyezett matricának a színét jelzi, amellyel rendelkező gépkocsi számára tilos behajtani az adott övezetbe.

A kiegészítő táblán a „KIVÉVE ENGEDÉLLYEL” felirat is szerepelhet. Ezt azt jelenti, hogy akinek arra az út kezelője felmentést ad, behajthat a zónába.

Veszély

veszelyes_haromszog


 

 

Az autópályák budapesti, torlódásoktól sújtott bevezető szakaszain autózók az elektronikus jelzőtáblák jóvoltából már ismerik ezt a jelzést, amely – elsősorban a ráfutásos baleseteket megelőzendő – 2010. január 1-jétől immár közúti jelzőtáblán is megjelenik majd nagy forgalmú utakon, illetve ezek városi bevezető szakaszain.

Közúti ellenőrzés

kozuti_ellenorzeskozuti_ellenorzes_vege

A tábla azt jelzi, hogy a tábla után következő útszakasz mellé sebességmérésre szolgáló berendezést telepítettek. Az útszakasz végét feloldó tábla mutatja.

Magánút

maganut

 

 

 

 

 

A tábla azt jelzi, hogy a mögötte található terület a közúti forgalom elől el van zárva. A tábla csak a „mindkét irányból behajtani tilos” tálával együtt (lásd lent) helyezhető ki.

behajtani_tilos

 

 

 

 

 

Figyelem! A közúti forgalomtól elzárt területen a KRESZ szabályai nem feltétlenül érvényesek – ez az út kezelőjének döntésétől függ. Ennek akkor lehet különös jelentősége, ha valaki az adott területre jogosulatlanul behajt és ott anyagi kárt vagy balesetet okoz.

Nyitott kerékpársáv

savok

 

 

 

 

 

 

A jelzőtábla a kerékpárosok számára kijelölt, útburkolati jellel ellátott forgalmi sávot jelzi. Ez annyiban érinti az autósokat, hogy a kerékpárosok számára fenntartott sávot csak abban az esetben használhatják (természetesen csak egy irányban), ha arra előzés vagy a szemből érkező járművek kikerülése miatt szükség van.

Van még egy eset, amikor az autósok igénybe vehetik a nyitott kerékpársávot: ez pedig az, amikor az úttest jobb oldalán jelölték ki a sávot, így arra a jobbra bekanyarodó autók a kerékpárforgalom akadályozása nélkül ráhajthatnak.

Ezzel el is érkeztünk a KRESZ-módosítások legneuralgikusabb, kerékpárosokra vonatkozó – ám értelemszerűen az autósokat is komolyan érintő – részéhez. Nos, vegyük sorra az újdonságokat:

Előretolt kerékpáros felálló hely

Először is ismerkedjünk meg ezzel az új útburkolati jellel:

sarga

 

 

 

 

 

 

 

Ezt azt jelzi, hogy a balra kanyarodni kívánó kerékpárosok a jelzőlámpával ellátott kereszteződésben a piros jelzés időtartama alatt előresorolhatnak a két vastag fehér vonal közé eső részre. Ide a kerékpárosok nemcsak a kerékpársávon, hanem az ún. kerékpáros nyomon (szintén új útburkolati jel, amely kerékpárosok részére az úttesten való haladásra ajánlott közös útfelületet jelenti, az ábrát lásd lent) is érkezhetnek.

bringa

 

 

 

 

 

Egyirányú utcába való behajtás kerékpárral

Eddig a kerékpárosok csak úgy hajthattak be az egyirányú utcába az ellenkező irányból, ha erre külön tábla engedélyt adott és az egyirányú utcában volt kijelölt kerékpársáv. Mostantól a kijelölt kerékpársáv megléte nem feltétel: a kerékpárosok a forgalommal szemben is közlekedhetnek az egyirányú utcában az út jobb széléhez húzódva. Mindez persze rázós lehet az olyan kereszteződésekben, amelyekben a jobbra nyíló egyirányú utcából, az egyirányú utca forgalmával ellentétes irányból kerékpáros hajthat ki: a közút kezelőjének a veszélyt a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztető táblával kell jeleznie.

Kerékpárok úttesten való haladása

A módosítások értelmében megszűnik a kerékpárosok szigorú jobbra tartási kötelezettsége, így azok immár nemcsak közvetlenül a padka mellett, hanem beljebb is haladhatnak. (A lassú járművek – pl. kézikocsik, állati erővel vont járművek – továbbra is csak a padkához húzódva mehetnek.)

Jobbról való kikerülés kerékpárral

Az új szabályozás lehetővé teszi, hogy a forgalmi okból álló járműveket a kerékpárosok jobbról kikerüljék. Erre természetesen csak akkor van lehetőség, ha a manőverre elegendő hely áll rendelkezésre. Szabály az is, hogy amennyiben az álló jármű jelzi irányváltoztatási szándékát, a műveletet nem akadályozhatják a kerékpárosok.

A 2010. január 1-jétől hatályos KRESZ-módosítások tartalmaznak a gyalogosok védelmét célzó részt is, amely nyilvánvalóan érinti az autósokat. Lássuk.

Gyalogátkelőhely megközelítése

Bár az eredetileg tervezett 30 km/órás korlátozást nem vezették be, az új szabályozás szerint az autósok csak akkora sebességgel közelíthetik meg azokat a helyeket, ahol a gyalogosoknak elsőbbsége van – azaz a gyalogátkelőhelyeket –, hogy elsőbbségadási kötelezettségüknek eleget tudjanak tenni, azaz biztonságosan meg tudjanak állni.

Figyelem!  A szabályozás nemcsak a gyalogátkelőhelyekre vonatkozik, hanem a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyeire is. Vagyis ha a leszálló utasok nem a zebrán kelnek át az úttesten és ebből baleset lesz, biztosra vehető, hogy alaposan utánajárnak:  az autós nem haladt-e túl gyorsan. A „túl gyors” jelen esetben akár 50 vagy 40 km/óra is lehet…

Az iskolabusz megállóhelye annyiban különleges eset, hogy a megállóhelyre figyelmeztető tábla alatt jelzik azt az időtartamot, amikor fokozott óvatossággal kell megközelíteni helyszínt.