Bejelentkezés
AUTOSTAT.HU

AUTÓ
STAT

új autó

Info

AUTOSTAT.HU
/hasznos/9-ertekesites/652-mszakivizsga-valtozasok--2010

Változik a műszaki vizsga

Az új autók és az új autókhoz kapcsolódó termékek, szolgáltatások piacáról megbízható, hiteles, friss adatokat/információkat kívánunk rendszerezett formában bemutatni.

Legújabb twittek

Új induló a Kia Platinum Rally Cup mezőnyében Ózdon - https://t.co/A9v8PRtMNu a Kia Platinum Rally Cup mezőnyében Ó… https://t.co/5SL90Rk4pf

Szokatlan tuninglehetőséggel fog jönni az új Need for Speed Heat [videó] #NFS #játék #autó - https://t.co/6RiqPF1DiT

Nem lesz annyira megosztó az új Juke - Autó-Motor https://t.co/vCxpDqwQw7 https://t.co/JFqy7BrN65

Egy új - szinte Armani - licence érkezett a feltalálási bizottsághoz, ez pedig a részleges-gyűrűs-lengéscsillapító,… https://t.co/M7ZtOWoRNv

AAA AUTO - közel 800 autó. Érdekli? - Autót szeretnék vásárolni - SUV/Off-road - Családi autók - Újszerű autók A… https://t.co/bwVHfwPdwS

Minden ötvenedik új autó tisztán elektromos Nyugat-Európában https://t.co/jPJOe460Qf @ecarshu által

@peterrovid @ZoltanBB Az a baj, h bar imadom az uj auto illatot, nem vennek ujat, mert egyreszt basz az azonnali er… https://t.co/1JivqhrcJ0

@ZoltanBB A legjobb az az új autó illat, amikor ilyenkor van, legszívesebben ezt fujnam magamra is :D

Nem lesz rossz autó az új elektromos Corsa. https://t.co/4XFYYcPyBT https://t.co/q3okxhZtLX

Hiába tombol a SUV-őrület, ma is a 3-as sorozat a bajorok aranytojást tojó tyúkja. Most két új változattal szeretné… https://t.co/FfEzqnlr61

Új hír: Varta autó akkumulátor árak https://t.co/RCNqmOoFnr

Új hír: Autó akkumulátor https://t.co/8Y7M8DiMcj

Jönnek az új Kresz-táblák, ezektõl le fognak döbbenni az autósok https://t.co/Xik0EhCXvP

Keresés

Változik a műszaki vizsga

barkacs_mini2010. január 1-jétől a műszaki vizsga rendjében jelentős változások léptek életbe – módosítások oka, hogy a jogalkotó a magyar jogrendbe integrálta a 2009/40 EU irányelvet. Most a legjelentősebb változásokat foglaltuk össze, és néhány hasznos tippet is adunk, amely segíthet a most már igen költségessé és sok utánajárást maga után vonó bukás elkerülésében.

 

Megszűnt a zöldkártya (környezetvédelmi igazoló lap)

2010. január 1-jétől azt, hogy jármű környezetvédelmi szempontból megfelel a követelményeknek, a forgalmi engedély bejegyzése igazolja. Ez annyit jelent, hogy a járművel a közúti forgalomban a forgalmi engedély érvényességének időpontjáig lehet részt venni.

Jó vagy rossz?

Elméletileg egyszerűbb dolga lesz az autósoknak, mert mostantól egy füst alatt lerendezhető a műszaki vizsga és a környezetvédelmi felülvizsgálat.

A módosítással megszüntette azt a kissé abszurd helyzetet, hogy az új autók zöldkártyáját kétéves korukban meg kellet újíttatni, holott a műszaki vizsga csak az első forgalomba helyezés napjától számított négy évre járt le.

Az újautó-vásárlókon kívül módosítással azok jártak jól – egyelőre legalábbis – akiknek 2010. január 1-je járt volna le a zöldkártyájuk, de a forgalmi csak 2011-ben, mert az a ő zöldkártyájuk érvényessége kitolódik a jövő évre. Hasonlóan előnyös helyzetben vannak, akik 2010. január 1-je előtt műszakiztatták le az autójukat, és idén kellett volna új zöldkártyát csináltatniuk, mer esetükben is meghosszabbodik a környezetvédelmi alkalmasság érvényessége. Abban az esetben viszont, ha 2010. január 1-je után jár le a műszaki és a zöldkártya, de ez utóbbi előbb, mint a műszaki, akkor műszaki vizsgán a környezetvédelmi felülvizsgálatot is el kell végeztetnie.

Kötelező eredetiségvizsgálat a műszaki vizsga alkalmával

2010. január 1-jétől a műszaki vizsga alkalmával – a 2006. január 1-je után újként forgalomba helyezett járművek kivételével – a jármű tulajdonosának helyben el kell végeztetnie az eredetiségvizsgálatot – még akkor is, ha szalonban vásárolta azt és ő az autó első tulajdonosa. A hivatalos indoklás szerint azért van szükség minderre, mert a 2006 előtti forgalmi engedélyeket könnyű volt hamisítani.

Figyelem: a fenti okok miatt, a műszaki vizsga alkalmával elvégeztetett eredetiségvizsgálat eredményét csak a műszaki adatlapra vezetik fel, amit viszont adásvételkor nem fogad el az okmányiroda.

Tipp: aki a közeljövőben eladni tervezi hamarosan műszaki vizsgára kerülő autóját, előbb az eredetiségvizsgálatot kérje, azután a műszaki vizsgát. Amennyiben nem így történik, az autó eladása előtt sajnos újra el kell végeztetni az eredetiségvizsgálatot.

Szigorúbb műszaki vizsga

Régen

Eddig a műszaki vizsga háromféle eredménnyel végződhetett, azaz a jármű megfelelt, korlátozottan megfelelt vagy nem felelt meg. A „korlátozottan megfelelt” minősítés lehetővé tette, hogy – a közlekedés biztonságát nem veszélyeztető műszaki hiba esetén – a vizsgabiztosok eddig ideiglenes engedélyt adhattak ki az autós számára.

Most

A legjelentősebb változás, hogy innentől kezdve már kisebb hibák – például egyenetlen fékhatás, kavicsfelverődéstől megsérült, esetleg rosszul beállított fényszóró – miatt is megbuktatják a műszaki vizsgán.

A bukás közvetlen következményei

Először is érvénytelenítik a forgalmi engedélyt, ezzel egyidejűleg pedig lekaparják az érvényesítő címkét és a környezetvédelmi plakettet a jármű rendszámáról. Magyarul: az autót kivonják a forgalomból. Mindennek természetesen másutt is nyoma marad: a sikertelen műszaki vizsga tényét – az okokkal együtt – egy központi nyilvántartásban rögzítik.

A bukás járulékos következményei, további kockázatai

Közlekedés érvénytelenített forgalmival

A műszaki vizsgán megbukott autóval a tulajdonos ugyan közlekedhet, amíg a gépkocsit meg nem javíttatja, de ezt csak saját felelősségére teheti. Ez pedig jelentős kockázatokat hordoz, mert az ellenőrző rendőr ezért büntet, de még ennél is nagyobb gond, ha az illető anyagi kárt okoz másnak. (A biztosító ilyenkor a károsult fél kárát behajthatja a vétkesen, mondván, az autó nem felelt meg a biztonságos közlekedés követelményeinek.)

Hitellel terhelt autó

Komoly gondot jelenthet, ha az autó hitellel terhelt, mert a finanszírozók egyoldalúan felbonthatják a hitelszerződést például abban az esetben, ha a járművet kivonják a forgalomból – pedig, mint láttuk, gyakorlatilag ez történik. Elméletileg a pénzintézetek ilyenkor egy összegben követelhetik az adóstól a fennmaradt hitelösszeget és annak kamatait. Egy jó tanács: a sikertelen műszaki vizsga tényét semmiképpen sem érdemes elhallgatni a finanszírozó elől, mert ha történetesen maguk jönnek rá a dologra – és erre komoly esély van – akkor az könnyen gépjármű elvesztésével járhat. Sokkal jobb, ha informáljuk a hitelt folyósító pénzintézetet, amely – látva az adós hajlandóságát a megoldásra – ilyen esetekben általában hajlik a méltányosságra.

Sikertelen vizsga esetén mi a teendő?

Bukás esetén a legjobb, ha a tulajdonos azonnal elhajt egy szervizbe. Itt a szakemberek közlik majd vele, hogy mikorra készül el az autó. Ezt követően be kell jelentkezni a műszaki vizsgát elvégző állomáson, ahol az autós igazolást – amely lényegében egyszeri útvonal-engedélynek felel meg – kap arra, hogy a vizsga helyszínére hajthasson. Amennyiben az autó másodszorra átment a műszaki vizsgán – amelynek díját újra le kell róni –, akkor erről a vizsgaállomás hivatalos okmányt állít ki. Ezután kerülhet sor az érvénytelenített forgalmi engedély cseréjére, amit az okmányirodában kell kérvényezni.

Hogyan lehet elkerülni a kellemetlenségeket?

Először is érdemes összefoglalni a műszaki vizsga legalapvetőbb pontjait és követelményeit, amelyek közül néhánynak a meglétét még azoknak is fokozottan érdemes ellenőrizni, akiknek autója viszonylag új és azt rendszeresen szervizeltetik.

– Fékrendszer

Az első és hátsó fékberendezéseknek egyformán kell fogniuk, a hátsó kerekek között a fékerő-különbségnek nem szabad többnek lennie 30%-nál. Szigorúan veszik a rögzítő és biztonsági fék, azaz a kézifék tökéletes működését is, hiszen annak a többi fék esetleges működésképtelensége esetén a vészfék funkcióját kell betöltenie.

Tipp: ahol ez jelent veszélyt, érdemes az autóval végrehajtani néhány vészfékezést. Amennyiben félrehúz a fék, keressük fel a szervizet.

– Lengéscsillapítók

A lengéscsillapítók nemcsak a menetkényelem, hanem a biztonság területén is nagyon fontos szerepet töltenek be – ismert például, hogy a rossz lengéscsillapítók tetemes mértékben megnövelik a fékutat. A vizsga alkalmával ezért a kerekeket rázópadon vizsgálják meg, ellenőrizve, hogy a kerék mennyi idő után és milyen amplitúdóval tér vissza eredeti állapotába.

A lengéscsillapítók épségéről otthon is meggyőződhetünk: amennyiben például berugóztatjuk az autót, és a karosszéria egy lengés után nem áll vissza szilárdan eredeti pozíciójába, biztosak lehetünk benne, hogy a lengéscsillapító elöregedett. Általában ugyanezt jelzi, ha kopogást hallunk a kerekek felől vagy pedig fékezéskor szokatlanul nagyot bólint az autó.

– Futómű

A futóművet arra alkalmas, speciális padon, tüzetesen vizsgálják át a műszakivizsga-állomáson.

Tipp: menet közben figyeljük, hogy nem hallunk-e kopogást vagy nem húz-e valamilyen irányba a kormány. Utóbbi esetben nem feltétlenül komoly hiba húzódik a háttérben: lehetséges, hogy egy nem túl drága futómű-állítás megoldja a problémát. Akinek van otthon szerelőaknája, és valamennyire ért az autókhoz, ellenőrizze a gömbfejet, a gumiszilentet és a porvédő gumikat – amennyiben a gömbfej lóg és/vagy a gumi szakadt, a műszaki vizsgán nem engedik át az autót.

– Kipufogórendszer

A vizsgán a kipufogó-rendszernek teljesen épnek kell lennie, még a legapróbb lyukat sem nézik el.

Tipp: az esetek többségében az autó utasterében is hallható, ha valahol lyuk keletkezik a kipufogón, ezért érdemes például álló helyzetben néhány nagyobb gázt adni, és figyelni az esetleges rendellenes hangokat. A kisebb javításokat egyébként olcsón elvégzik az erre szakosodott műhelyek.

– Szélvédők

A műszaki vizsgán csak ép első szélvédőjű autókat engednek át.

Tipp: a kőfelverődéseket a lehető leghamarabb érdemes kijavíttatni – ezt akár nagyáruházak parkolójában is elvégeztethetjük néhány ezer forintért –, mert könnyen elindulhat a repedés, amit viszont már csak szélvédő komplett cseréjével lehet orvosolni. A javított kőfelverődést elfogadják a vizsgán.

Az első szélvédő, valamint a két első oldalablak kivételével valamennyi ablak lehet fóliázott, viszont figyelni kell arra, hogy harmadik féklámpa előtti ablakfelületről ki kell vágni a fóliát.

– Pótféklámpa

Régebbi autókat érint, hogy az utólagosan, rendszerint belülre, a hátsó szélvédő mögé beszerelt harmadik féklámpának nem szabad visszatükröződnie az utastérbe.

Tipp: ha ez nem megoldható, a műszaki vizsga előtt érdemes inkább kiszerelni a pótféklámpát (az amúgy sem követelmény).

– Karosszéria

A vizsgán csak ép karosszériájú autót engednek át. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy minden karosszériaelemnek a helyén kell lennie, akárcsak a külső tükröknek, lámpáknak és lökhárítóknak. A kisebb horpadásokat, horzsolásokat természetesen elnézik, de a látványosan lógó ajtókat, beszakadt lemezeket nem.

– Korrózió

Alapszabály, hogy az autón nem lehet olyan rozsdás felület, amelyet kisebb erőhatással – mondjuk puszta kézzel – át lehet szakítani. Talán furcsán hangzik, de ha vizsgán gyanús rozsdafoltot találnak, megteszik ezt, az autó pedig megbukik.

– Ülések, biztonsági övek

Az ülések nem mozoghatnak, a biztonsági öveknek pedig tökéletesen kapcsolhatónak kell lenniük, és persze nem is akadhatnak.

– Fény- és hangjelző berendezések

Minden, a gépkocsin lévő lámpának működnie kell. Nem kivétel ez alól például az utólagosan felszerelt ködlámpa sem. Követelmény az is, hogy az irányjelző lámpáknak sárgán kell villogniuk, ezért a kifakult bura vagy az izzóról leégett festék bukási tényező.

Ugyancsak szigorúan megkövetelik a kürt, az ablakmosó és az ablaktörlő-lapátok hibátlan működését is – a kopott ablaktörlő-gumiért vizsgaismétlés jár.

Figyelem! Ellenőrizzük, hogy az első fényszórókon nincs-e sérülés, mert azért könyörtelenül buktatnak, mondván, hogy a hiba olyan fénytörést okozhat, ami elvakítja a szemből jövőket.

Az utólag beszerelt xenon szettel ellátott autókat kizárólag akkor engedik át a vizsgán, ha fényszórókhoz működőképes mosóberendezés, valamint automatikus fényszórómagasság-állítás is tartozik.

– Gumiabroncsok

Alapvető követelmény, a barázdamélységnek nyári gumiabroncs esetén minimum 1,6, téli gumi esetén pedig 5 mm-nek kell lennie, valamint tengelyenként azonos mintázatú gumikat kell használni, ezen kívül a gumik szélességének és magasságának meg kell egyeznie.

Figyelem! Szálszakadt, repedezett gumit – még ha az nem is zavarja közlekedést – nem engednek át a vizsgán (e hibát például a gumiabroncs oldalfalának kitüremkedése jelezheti).

– Kiegészítők

A vizsgán ellenőrzik, hogy az autóban található-e egészségügyi doboz, valamint elakadásjelző-háromszög (az izzókészlet 2009. október 1-je óta nem kötelező).

Tipp: Az elsősegély-doboz tartalmát érdemes leellenőrizni, mert a lejárt szavatosságú tartozékokat – de csak azokat – cserélni kell.

A legbiztosabb megoldás természetesen az, ha vizsga előtt szakszervizben nézik át az autót.

Tipp: ha ezt az utat választjuk, lehetőleg olyan szervizt keressünk, amely hivatalos vizsgapont is egyben.

Költségek

Eredetiségvizsgálat

Az eredetiségvizsgálat díjai:

– 1400 cm3-es hengerűrtartalomig:                    17 000 Ft

– 1401–2000 cm3-es hengerűrtartalomig:         18 500 Ft

– 2000 cm3-es hengerűrtartalom felett:              20 000 Ft

Környezetvédelmi felülvizsgálat + műszaki vizsga (személygépkocsik esetén)

Hatósági díj összesen: 16 290 Ft

Figyelem! A hatósági díjhoz mindenképpen hozzá kell adni még nagyjából bruttó 8–10 000 forintot, amit a vizsgálatot elvégző műhelyek az átvizsgálásért, illetve a műszerhasználatért számolnak fel.

Összköltség

Ideális esetben tehát a teljes összköltség eredetiségvizsgálattal együtt (1400 cm3-es hengerűrtartalomig) kb. 44 000 Ft.

További, esetlegesen felmerülő költségek

Sikertelen műszaki vizsga esetén az újrázáskor újra ki kell fizetni a vizsgadíjat.

Amennyiben az autó nem megy át a műszaki vizsgán, érvénytelenítik a forgalmi engedélyt is. Ilyen esetben – a megismételt, sikeres műszaki vizsgát követően – az okmányirodában kérni kell a forgalmi engedély cseréjét. Ennek ára régi típusú – azaz 2006. január 1-je előtt kiállított – forgalmi engedély esetén 12 000, új típusú esetén pedig 6000 Ft.

Mindemellett természetesen pénzbe kerül a sikertelen műszaki vizsga alkalmával megállapított műszaki hibák kijavíttatása is.

 


 
Bizonyára mindannyian gondolkodtunk már azon, hogy valójában mennyibe kerül nekünk egy autó fizikai, jogi és persze gazdasági értelemben. Ilyenkor...

Tovább »
A 2008 szeptemberében kipattant pénzügyi válság különösen súlyosan érintette az autóipart. Mivel az iparág – közvetlenül vagy közvetve – csak...

Tovább »
Hosszas vajúdás után 2010. január 1-jével életbe lépett a módosított KRESZ, amely a korábbiakhoz képest 60 ponton változott. Most a legfontosabb...

Tovább »
Limuzin, hatcback, coupé, kombi, roadster, cabrio, minivan, crossover, SUV, SAV, MPV, MCV – csak néhány, igen gyakran szereplő kifejezés azok közül, amelyek...

Tovább »