Bejelentkezés
AUTOSTAT.HU

AUTÓ
STAT

új autó

Info

AUTOSTAT.HU
/markatoertenetek/7-markatoertenetek/355-bmw

BMW

Az új autók és az új autókhoz kapcsolódó termékek, szolgáltatások piacáról megbízható, hiteles, friss adatokat/információkat kívánunk rendszerezett formában bemutatni.

Legújabb twittek

Novemberben is csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban https://t.co/vEFJM71DUO

@nyussziful ezek közül a következő dolgok dobnának fel engem: vezetés, forgalom, új autó vezetésének lehetősége.

A fekete lökhárítós és lemezkerekes változatot látnod kell. https://t.co/CixgizIbgG

Minden eddiginél izgalmasabbnak ígérkezik az új szezon. https://t.co/H1hvQwHpYa

Hogyan szerezhetsz online hálózatépítéssel fix havi jövedelmet, utazás, új autó és saját ingatlant?… https://t.co/qWOVuKmssa

A mondás úgy tartja, hogy peches ember ne menjen a jégre. https://t.co/sAQEd6Z2nX https://t.co/sAQEd6Z2nX

L 3/4 7-kor új autó hirdetéseket nézeget. Meg kalkulál, hogy érdemes-e hitelt felvenni. #GM

Tetszett egy videó (@YouTube): https://t.co/zcTmMOclHj – ÚJ AUTÓ A TELEPEN ÉS EGYSZERRE HÁRMAN DRIFTELTUNK!!!

Európában még meg lehet védeni a piacokat ilyen kierőszakolt szabályokkal, de mit kezdenek a német autógyártók Kíná… https://t.co/Fzc7cxlbTR

Izraelben tartotta a Škoda az új Scala elnevezésű modell világpremierjét. A rendezvényen az Új Szó is ott volt. https://t.co/Hu1eFk9Znm

Off: eladnám bontatlan (új) autó hifi szettemet: - Sony CDX-R3300 Mp3-as CD fejegység, - Sony XS-F693R hangszóró p… https://t.co/BjJPeDGCsm

Van okunk az ünneplésre: a mai napon a 4000. új autót adtuk el idén, méghozzá egy GLX extra felszereltségű Suzuki V… https://t.co/gat0IIwVPk

Egy norvég cég szerint 2033-ra minden 2. eladott új autó elektromos lesz https://t.co/nRYlv5LECp

Szinte új autó 5⃣0⃣0⃣ 0⃣0⃣0⃣ Ft árelőnnyel! Lepd meg magad vele karácsonyra! Részletekért kattints a linkre! 😉 https://t.co/dlsNQE6rK2

A legigazibb Jeep negyedik generációja teljesen új, tele van modern eszközökkel, de továbbra is terepre való, szere… https://t.co/X6hyNCoNQD

Új fejezet kezdődik a klasszis pályafutásában. https://t.co/yXJ7iBFPea

Az új autó bemutatója az EB hivatalos honlapjának egyik címlapsztorija! :) A cikk részletesen mutatja be csapatun… https://t.co/FAQuvl1YeM

Az Euro NCAP előbb az automata vészféket és sávtartást tesztelte, majd jöhettek a különböző töréstesztek: így vizsg… https://t.co/tHMVlbMma4

A Tesla első Amerikán kívüli gyárában a tervek szerint évi 250 ezer darab autó és akkumulátor készülhet majd és ez… https://t.co/TwgvDU4z6C

A városi kisautó hat évvel ezelőtti koncepciója is impresszív volt, de most alapvetően változik meg, hiszen “új szí… https://t.co/xmodI8lpfg

T űzoltó autó - németországból kaptak új kocsit a faddi lánglovagok 2018... https://t.co/J2lcnbahwn via @YouTube

A városi kisautó hat évvel ezelőtti koncepciója is impresszív volt, de most alapvetően változik meg, hiszen “új szí… https://t.co/HxOtCUUQQN

RT @wargandhi: Aki letölti és kinagyítja ezt a képet, egy új tudás birtokába juthat. Mai naplemente.Egy kicsit nagyobb a napnál mint az aut…

Aki letölti és kinagyítja ezt a képet, egy új tudás birtokába juthat. Mai naplemente.Egy kicsit nagyobb a napnál mi… https://t.co/U9m0zZdvBH

Új Lepranegyed lakatlan helyszínek mentén Piroslámpás árnyangyalok ha kísértésbe esnél Testek helyén érzések érzelm… https://t.co/wOrqosFRsX

Keresés
2014. január 30.
keresés




A BMW története

Kék-fehér negyedkörök fekete gyűrűbenA manapság elegáns limuzinjairól ismert német márka története bővelkedett fordulatokban, és többször került nagyon nehéz helyzetbe. Bár talán meglepő lehet, a gyár eleinte nem foglalkozott autókkal, és csak manapság azonosítják a közúti járművekkel a márka nevét.

A múlt század elejére nyúlik vissza a történet kezdete. Az Ausztriában 1913-ban alapított Rapp Motorenwerke repülőgépmotorokat gyártott, de hamar kiütközött az, hogy az alapító nem képes megfelelően kontrollálni a cége tevékenységét. Ezért Max Friz lett a főtervező, míg Franz Josef Popp a cég menedzsere, és 1917 júliusától a Münchenbe költöztetett cég a Bayerische Motorenwerke GmbH (BMW) nevet vette fel. Gustav Otto, a négyütemű belsőégésű motort feltaláló Nikolaus August Otto fia céget alapított szintén 1913-ban, ahol repülőgépeket gyártott. Gustav Otto maga is repült, egyike volt az aviatika úttörőinek Németországban, így természetes volt számára az, hogy hobbijából megélhetése lett. A Bajorországban, München közelében felépült gyár termékei nem lettek sikeresek, és ezért a nehéz helyzetbe került céget felvásárolták, és Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) néven működött tovább.

Az első világháború után a repülőgépek gyártása érthető módon válságba jutott a vesztes Németországban. A BMW gyárat be is záratták, majd 1919 elején nyithatott meg újból, ahol motorokat terveztek hajókhoz, autókhoz, motorbiciklikhez. A repülőgépek előállítását a békeszerződésben is megtiltották, így a BMW-nek új piacok után kellett nézni. A gyár gazdát is cserélt, aztán 1922-ben a korábbi tulajdonos, Camillo Castiglioni visszavásárolta a motorgyártó tevékenységet és a BMW nevet, és ezzel együtt Max Friz és Franz Josef Popp szellemi tőkéjét is megszerezte. A cég pedig a Gustav Otto által alapított, majd BFW-re átnevezett céggel egyesülve, átköltözött utóbbi telephelyére, és itt kezdtek neki a munkának. Jelentős bevételük származott az orosz repülőgépmotor üzletből, és ezekben az években alapozták meg a sikeres motorkerékpár-üzletágat is. 1923 végén mutatták be az R32 nevet kapott motort, ami nagy sikert aratott, és a boxermotoros, nem lánchajtásos kialakítás azóta is jellemző a BMW motorokra.

Az autók gyártásának terén fontos lépés volt, amikor a cég 1928-ban megvásárolta az Eisenachban működő autógyárat. A licencben gyártott Dixi nevű kisautó eredetileg az Austin Seven modellje volt, és az eisenachi gyár megvásárlása után forgalmazták BMW 3/15 néven. A 15 lóerős autó csúcssebessége 75 km/óra volt, és aránylag szép számban fogyott. A módosított 3/15 DA-2 változatot többféle karosszériával kínálták, a DA-3 Wartburg pedig a BMW első sportosabb modellje volt, a motor már 18 lóerő leadására volt képes. Ám bemutatása (1930) épp a nagy világválság idejére esett, és nagyon keveset adtak el belőle. A licencben gyártott modell továbbfejlesztését folytatva, a DA-4 verzió következett.

A két veseMivel közeledett az Austin licenc lejártának dátuma, a gyárnál saját autó tervezésébe kezdtek. Egy német mérnököt, Josef Ganzot szerződtettek tanácsadóként. A BMW AM1 (Automobilkonstruktion München 1) a 3/15-höz hasonló kisebb autó volt, orrban elhelyezett motorral, hátsókerékhajtással és független kerékfelfüggesztéssel. A végül 3/20 néven forgalmazott autó sikeres volt, és négy verzióban forgalmazták, amik az AM 1, AM 2, AM 3 és AM 4 jelöléseket kapták. Az 1933-tól gyártott BMW 303-as modellnek az a jelentősége, hogy ennek az orrán jelent meg először a két vese formájú hűtőrács, ami azóta is a márka egyik védjegye. A hathengeres motor maximum 90-re gyorsíthatta fel a közel négy méteres autót, de igazán sokat nem adtak el ebből a modellből. Ebből a modellből kiindulva tervezték a 309-est, majd a 315-ös következett. Ennek erősebb, 34 lóerős motorja volt, és többféle karosszériával gyártották, 315/1 jelöléssel pedig egy 40 lóerős teljesítményű sportváltozata is volt. A szép vonalú 319-esek esetében is a nagyobb és erősebb motor jelentette a változást az előző generációhoz képest, majd következett a 329-es.

áramvonalasabb, pirosA számozás nehezen kiismerhető volt, ugyanis ebben az autókategóriában 1937-től a BMW 320 vette át a 329-es szerepét. A 45 lóerős modell nem volt hosszú életű, 1938-tól már a BMW 321 váltotta. Ezek a kétajtós modellek kétliteres motort kaptak, négyfokozatú váltóval, és 115 km/órás sebességet érhettek el. 1941-ig gyártották ezeket az autókat, amikor a háborús termelés előtérbe helyezése miatt az autógyártást szüneteltették. Ugyanez lett a sorsa a nagyobb BMW 326 modelleknek is, amelyeket szép számban gyártottak 1936 és 1941 között. Ez volt a BMW első négyajtós modellje.

piros-fekete kabrióA háborús években a repülőgépmotorok gyártására kellett ismét koncentrálni, a jól bevált motorok közül pedig az R75 modelleket a Wehrmacht kapta meg. A motorkerékpárok gyártása átkerült teljes egészében Eisenachba, Münchenben pedig több tízezer repülőgépmotor készült a BMW gyárában. A BMW részt vett az egyik első sugárhajtómű, a BMW003 fejlesztésében is, illetve rakétameghajtású fegyvereket is gyártottak. Mivel a BMW autói nem feleltek meg hadi felhasználásra, ezek gyártása leállt. Mivel a háború utolsó időszakában több bombatámadást is kaptak a gyártóüzemek, a megszálló csapatok elsősorban romokat találtak Münchenben. A keleten és nyugaton levő üzemek sorsa eltért. Az amerikaiak által megszállt müncheni gyár három éven át semmilyen járművet nem készíthetett, 1948-tól gyártottak motort, majd 1952-től autókat. A szovjet érdekterületen levő eisenachi gyár viszont 1951-ig gyártott BMW néven 321-eseket és 326-osokat, majd amikor eltiltották a név és a logó használatától, EMW (Eisenacher Motoren-Werke) néven forgalmazták az autókat 1955-ig.

Fekete, előkelő limuzinA BMW nevet az ötvenes évektől újból a müncheni gyár vitte tovább. Az első háború után tervezett modell a nagy és elegáns BMW 501-es volt, illetve ennek V8-as motorral felszerelt verziója, az 502. Természetesen a tervezéskor még támaszkodtak a háború előtti modellekre, az alapváltozat 1971 köbcentis motorja 65 lóerős volt. A nehéz autóhoz ez a teljesítmény viszont aránylag kevés volt, ezért 1955-től erősebb motor kapott az 501-es. Az 502-eseket már nem érhette ezek a téren kritika, hiszen a V8-as motor 100 lóerejének köszönhetően még az akkoriban uralkodó Mercedes modellekkel szemben is megállta a helyét. Mind a két autót forgalmazták négyajtós, kupé és kabrió változatban is.

Csinos hullámos vonalú roadsterKét izgalmas kabriót is forgalmazott ezekben az években a BMW, de a nagyobb 503 és a kisebb 507 modellek jó tulajdonságaik és máig szépnek mondható formájuk ellenére sem fogytak különösebben nagy számban. Manapság viszont a gyűjtők vagyonokat adnak egy-egy eredeti példányért.

Groteszk buborékautóA legtöbbet a BMW Isetta modellből adták el, 1955 és 1962 között több, mint 160 ezret gyártottak az aprócska autóból. Az eredetileg Olaszországban tervezett ISO Isetta modellek alapvető kialakítását átvette ugyan a BMW, de annyi mindent módosított az autón, hogy a két testvérmodellhez felhasznált alkatrészek egyáltalán nem voltak kompatibilisek egymással. Egy kicsi, 250 köbcentis, négyütemű motort építettek a BMW Isettába, ami egy motorkerékpárból származott, majd később egy 298 köbcentis, 13 lóerős motort kapott az alig 2,3 méter hosszú miniautó. Egy darabig volt kereslet a nagyon olcsón üzemeltethető autók iránt, de ahogy javult az általános gazdasági helyzet, egyre inkább a komolyabb modellek felé fordultak a vásárlók.

Szerény, takarékos kisautóAz ötvenes évek végére nem állt túl jól a BMW gazdaságilag, eladásai messze elmaradtak a fő rivális Mercedeshez képest. 1959-ben még annak a lehetősége is felmerült, hogy az egész céget eladják a Mercedesnek, végül a főrészvényes Herbert Quandt visszatáncolt az üzlettől, és növelte részesedését a BMW-ben. A BMW egyik megmentője az 1959-ben bemutatott 700-as modell lett, a 697 köbcentis motorral szerelt, alig három és fél méteres autóról nehéz lenne megmondani, hogy az Isetta megnagyobbított változatán alapul. A Giovanni Michelotti által megálmodott forma korszerű volt, az autó sedan, kupé és kabrió változata egyaránt kedveltek voltak, majd megjelent egy speciális versenyváltozata is az autónak. 1965-ig gyártották a cég helyzetét megszilárdító kisautót, aztán hasonló kategóriájú modell évtizedekig nem volt a BMW kínálatában.

Klasszikus kockaforma autó, piros kétajtósA megerősödött BMW pedig új, nagyobb modellel jelentkezhetett a piacon. Az 1962-től forgalmazott, szintén Michelotti által tervezett 1500-as sikere tovább javított a cég helyzetén, így következhetett az 1800-as, majd az 1600-as modell. Egy amerikai importőr javaslatára a komolyabb külsejű négyajtós sedanok helyett kétajtós modellek bevezetését javasolta. Az 1600-as kétajtós változata 1966 és 1971 között gyártásban is maradt. Az ún. „Neue Klasse” (vagyis „új osztályú”) BMW sorozatot a 2000-es és a 2000C nevű kupé folytatta a későbbiekben. A szintén kétajtós és nagyon népszerű 2002-es modellt erősebb motorja különböztette meg az 1602-estől, később pedig turbómotoros, 170 lóerős változatát is bemutatták. Ez az 1973-ban bemutatott autó volt a BMW első turbómotoros modellje.

Komolyabb négyajtós szedánA kisebb BMW-k népszerűsége jó alapot teremtett ahhoz, hogy a gyárban nagyobb és erősebb modellek tervezésébe fogjanak. A gyári kódnevén E3-asnak hívott sorozatba tartozó autókat 1968 és 1977 között forgalmazták. Ezek a hosszabb, tágasabb limuzinok hathengeres motorokat kaptak, melyek közül a legkisebb is 2.5 literes volt. A kiváló motorokat kapó, kényelmes autók jó vételnek számítottak abban az időben, és akár a Mercedesekkel összevetve is megállták a helyüket. A vezetési élmény terén is sokat nyújtó nagy BMW-k erősen megvetették a lábukat a kategóriában, és ebben az is közrejátszott, hogy a kor minden kényelmi eszközével felszerelve is lehetett rendelni őket. Ennek a sorozatnak a kupé kialakítású modelljei az E9 kódnevet kapták, és komoly sikereket ért el velük a BMW a túraautó-bajnokságokon.

A hetvenes évek elejére a BMW nagy piaci szeletet hódított el magának. A márka sajátos arculatot teremtett, mert olyan, németesen elegáns és minőségileg is kifogástalan limuzinokat gyártottak, amelyek sportosságot is kínáltak a vásárlóknak. A kisebb és nagyobb sedanok illetve kupék jól fogytak, és nem csak Európában, hanem a tengerentúlon is jó kritikákat kaptak. Ezt a vonalat vitte hát tovább a gyár az új sorozataival, amelyek a hatvanas években tervezett modelleket cserélték fel a kínálatban.

Tágas családi szedánAz ötös sorozatba tartozó (E12) BMW modellek 1972-ben jelentek meg. Ezeket a modelleket kicsivel az E3-asok alá pozicionálták, 4,6 méteres hosszúságukkal az ötös BMW-k a középkategóriás riválisok számára jelentettek új, erős versenytársat. Az autók számozásában a sorozat illetve a motorméret jelenik meg, így lett az 1.8 literes motort kapó verzió az 518-as, a két és fél literes az 525-ös, stb. Ezeknek a szép vonalvezetésű és nagy számban fogyó autóknak ma is sok rajongója van, és a kiváló minőségnek köszönhetően ma is bőven akad belőlük üzemképes példány.

Kétajtós, kupésabb kivitelű szedánA „Neue Klasse” utódja az 1975-től forgalmazott hármas sorozat (E21) lett. Ennek nagy sikerét elég azzal jellemezni, hogy hat évvel a bemutatása után már az egymilliomodik példány hagyta el a gyártósorokat. A rövidebb, dinamikus megjelenésű és nagyon jó motorokkal forgalmazott hármas sorozatú BMW-k közül 1980-ban a 320i volt a legnépszerűbb, a kétliteres befecskendezős motor meglehetősen pörgősen mozgatta kényelmes limuzint. A négy- majd ötfokozatú manuális váltókkal szerelt verziók mellett automata váltós modelleket is kínáltak a vásárlóknak. A beltérben is volt érdekesség, mivel a középkonzolt enyhén a sofőr irányába fordították, így alakítottak ki egy minden szempontból jól kezelhető rendszert. Az egyes modellek közötti külső eltérés például abban nyilvánult meg, hogy 320-asok ikerlámpát kaptak, míg a 316 és a 318 modellek nem. Szintén a hetvenes évek közepén jelentek meg a BMW hatos sorozatú (E24) nagyméretű kupéi.

A BMW új felső kategóriás modelljei az E3-at felváltó hetes sorozatú limuzinok (E23) lettek. Ezek a markáns megjelenésű, számtalan extrával felszerelhető és nagyszerű motorjaikról híres autók igazán kifinomultnak számítottak a kategórián belül, így viszonylagosan magas áruk ellenére is szépen fogytak, összesen 285 ezer készült belőlük.

A családi limuzin sportkocsis motorral, kockaformábanA nyolcvanas években új generációs ötös BMW-k jelentek meg, amik az E28 kódjelet kapták. A vásárlók nagyra értékelték a széles motorválasztékot és a modell kényelmét illetve biztonságos voltát is. Akik pedig igazi sportosságra vágytak, azok az ötös sorozat alapján létrehozott M5 jelű modellt is választhatták. A 4,8 méteres hosszúságú autó annak a kettős igénynek próbált megfelelni, hogy egyszerre legyen minden kényelmet nyújtani képes limuzin, ám egy sportkocsira jellemző menetteljesítménnyel. A 3.5 literes motor 286 lóereje akár 246 km/óráig gyorsíthatta az M5-öt, és a gyorsulása 60 mérföldes sebességig alig 6,2 másodpercig tartott. Az 1982-től gyártott új hármas sorozatú (E30) BMW-k között a két- és négyajtós sedanok mellett egy ötajtós verzió is volt.

A nyolcvanas-kilencvenes évekre folyamatos fejlesztések során váltották le az újabb és újabb verziójú BMW-k a korábbi, népszerű limuzinokat a hármas, ötös és hetes sorozatban. Megjelent egy kisebb, kompakt kategóriájú BMW is a palettát színesítendő, és a Z1 majd a Z3 modellek révén roadstert is forgalmazott a gyár. A nyolcas sorozatú (E31) BMW-k pedig a nagy teljesítményű kupék, azaz a grand tourerek között hódított vásárlókat: a csúcsmodell 5.6 literes V12 motort kapott, ami 375 lóerős volt.

A kockadizájn végeA 21. században jelentős változások következtek a BMW életében. Egyrészt ekkortól gyártják a BMW-csoporthoz tartozó gyárban az új MINI modelleket, amelyekből szép számmal adtak el. Ám az igazi forradalmat az jelentette, amikor Christopher Bangle lett a vezető tervezője a BMW-nek, és a konzervatív vonalvezetésű, klasszikus formájú limuzinokat egyedi dizájnnal ruházták fel. Olyan újítások fűződtek Bangle nevéhez, mint a „flame surfacing”, ami a rafináltan domborított oldallemezek fényjátékával ér el dinamikus hatást. Sokan kritizálták az új megjelenésű autókat, de az eladások a gyárat igazolták, és azóta már valamennyi klasszikus sorozat (hármas, ötös, hatos és hetes) az új szellemiséget tükrözi. Sőt, a konkurensek is igyekeztek átvenni a Bangle-féle ötleteket, több-kevesebb sikerrel.

A Sports Activity Coupé brutális megtestesüléseSzintén az új évezredre tehető, hogy a BMW tovább szélesítve modellpalettáját, a kisebb kompaktok között is autóval jelentkezett: az egyes sorozatba tartozó autók két-, három és ötajtós verzióban léteznek, és a nagyobb testvérekhez hasonlóan műszakilag minden szempontból kifogástalan autók. Természetesen ezek a modellek méretük ellenére sem a kispénzű vásárlók kegyeiért versengenek. Ez pláne elmondható a BMW szabadidőautóiról, amelyek bizonyos körökben nagyon népszerűek. Itt is a számok utalnak a méretre, tehát a legkisebb az X1, majd ezt követi az X3, az X5 a kínálatban, az X6-ot pedig „SUV-kupénak” nevezik. Ezek a nagy és drága autók, robusztus megjelenésük ellenére nem mondhatók valódi terepjáróknak, viszont a városban feltűnő jelenségnek számítanak. Kétajtós BMW roadster is van a kínálatban, a Z4 legújabb, 2009-ben megjelent generációja izgalmas formatervvel és nagyszerű motorokkal hódít.


 
Újautó-kereső
Részletes keresés
Márka:
Modell:
Üzemanyag:
Kategória jellege:
Karosszéria:
Listaár: -

Alkupon: jó alku - sok kupon