Végre kilép a kis- és miniautók világából a Suzuki: a japánok használható utas- és csomagterű új crossovere szintén SX4 névre hallgat, Esztergomban gyártják és már ősztől megvehető.

Tulajdonképpen semmilyen ésszerű magyarázat nincs arra, hogy a Suzuki miért várt ilyen sokáig egy használható méretű crossover piacra dobálásával. Miközben a Qashqai és társai egyre nagyobb szeletet hasítottak ki maguknak, addig a Suzuki a válság által leginkább sújtott szegmensben, modelljeivel saját magának is konkurálva sínylődött. Baráti társaságban évek óta többször felmerült a téma, s mindig ugyanoda jutottunk ki: nem és nem értjük a japánokat, miért nézik tétlenül, ahogy mások nyalják fel a lét abban a kategóriában, ahol ők maguk már évek óta jelen lehetnének. Mindössze az SX4-et kellene egy kicsit „felfújni”, minden irányban kibővíteni, és kész.

Na, most meghallgatásra került mondanivalónk – az is lehet, hogy Esztergom túl kicsi város ahhoz, hogy ilyen típusú beszélgetések ne kerüljenek értő fülekbe – és elkészült az új SX4. Illetve – itt akad még némi galiba – egy másik SX4, mivel az eddig e néven futó autó is gyártásban marad. Azaz lesz egy SX4 XL, és marad az eddigi, „S”-es változat is, mindkettő Esztergomban készül, ugyanazon a szalagon. Nézzük a puszta számokat: az új modell 18 centivel hosszabb, tengelytávja 10 centit nőtt, széltében 1 centimétert gyarapodott – mindössze ennyi hiányzott ahhoz, hogy a szűk SX4 használható méretű crossover legyen. És ami a lényeg: az eddigi, – leírni is szörnyű – 270 literes csomagtér 430 literre bővült – ez sem világrekord, de elfogadhatóan jó érték. A belső tér is teljesen megújult, jobb minőségű anyagok érkeztek, bár a hangulat alapvetően megmaradt jellegzetes „suzukisnak”, az extrák köre azonban tartogat meglepetéseket, ilyen például a hatalmas üvegtető, amelynek több mint fele nyitható is – az ilyesmi eddig nagyon hiányzott a Suzukitól.

Motorfronton még kissé szolíd a kínálat a konkurenciához képest, ugyanakkor tény, hogy a kínált két erőforrás optimálisnak tűnik az S-Cross tanulmányból kiforrott új Suzukinak. A (Fiat eredetű) gázolajos és benzines egység egyaránt 1,6-os, s ugyanúgy 118 lóerősek. A gázolajos változó geometriájú turbófeltöltővel érkezik, az 1,6-os a már régóta ismert erőforrás némileg módosított kivitele. A turbófeltöltésű kis benzinmotorok továbbra is hiányoznak a kínálatból, és kicsit furcsa, hogy alapból a benzines erőforráshoz ötfokozatú váltó jár – ez ma már szokatlan, igaz, jól eltalált fokozatkiosztás esetén nem feltétlenül hátrányos megoldás. A dízelhez hatfokozatú manuális váltót társítanak, de mindkét motorhoz kérhető fokozatmentes, kormányról is vezérelhető CVT váltó.
Marad az összkerékhajtás is, igaz, jelentősen átgondolt formában: az Allgrip névre keresztelt hajtáslánc sokkal felhasználóbarátabb, mint az eddig használt megoldás, ráadásul gyorsabban reagál a megváltozott körülményekre. A sofőr négyféle alapbeállítást adhat meg: az automata, sport, hó és reteszelt (Lock) menüpontok a kézifékkar melletti forgókapcsolóval választhatóak. Az új SX4 gyártása az ígéretek szerint még az idén elkezdődik, ősztől pedig már a szalonokba is megérkezik a crossver. Ha sikerül kedvező árat is kitalálniuk a Suzukinál, akkor még idehaza is szép sikereket érhet el az újdonság.
|